Op een voorspoedig 2022! Op naar meer wereldburgerschap in het onderwijs

za 01 jan 2022

Vanuit Fawaka wensen we je een voorspoedig 2022! Hieronder blikt het Fawaka WereldBurgerschap-team terug en vooruit.

Het zijn uitdagende tijden voor velen van ons, zowel voor leraren, voor leerlingen, voor schoolleiders, voor ouders als ook voor vele anderen in en rondom het onderwijs en daarbuiten. Vanuit Fawaka WereldBurgerschap zijn we heel dankbaar voor alle samenwerkingen in het afgelopen jaar en kijken we uit naar weer veel inspirerende en waardevolle samenwerkingen in 2022!

Leergang Inclusief Onderwijs
Meer dan honderd leraren (PO/VO/MBO) voltooiden al de Leergang 'Inclusief Onderwijs: Expliciete scholing rondom racisme en andere vormen van structurele uitsluiting'. Leraren in Amsterdam kunnen zich opnieuw gratis aanmelden voor leergangen die eind februari weer van start gaan, gefinancierd door de Gemeente Amsterdam. Daarnaast kijken we uit naar nieuwe leergangen bij verschillende scholenkoepels en in andere gemeenten.

WereldBurgerschap Jaartrajecten
Fawaka WereldBurgerschap biedt scholen een gestructureerde aanpak om invulling te geven aan (wereld)burgerschapsonderwijs. Scholen in heel Nederland kunnen bij ons terecht. We werkten en werken aan WereldBurgerschap Jaartrajecten op scholen in verschillende delen van Amsterdam met ondersteuning van de gemeente. En inmiddels werken we ook met scholen in andere delen van het land zoals in Gelderland, Groningen en Zuid-Holland.

Posters, 10 keer meer geschiedenis en meer
Online zijn onze WereldBurgerschap-posters te bestellen, afgelopen jaar onder andere verspreid onder alle PO- en VO-scholen in Amsterdam. Online is ook de publicatie “10 keer meer geschiedenis - Les-inspiratie” te bestellen, waarvoor in 2022 ook trainingen beschikbaar komen! Ook werd ons geïllustreerde artikel "5 x wat je écht moet weten over racisme en slavernij" in het magazine "Slavernij en nu?" verspreid onder alle basisscholen en alle middelbare scholen in Nederland. En we droegen als een van de mede-ontwikkelaars bij aan het vak "Global Citizenship Education" dat vanaf dit jaar in een speciaal programma wordt aangeboden op de Universitaire Pabo van Amsterdam.

Poster Fawaka WereldBurgerschap

WereldBurgerschap-evenementen
Donderdagavond 24 maart 2022 organiseren we weer een nieuw evenement! Zie van afgelopen jaar ook o.a. het programma "Van Burgerschap naar Wereldburgerschap in het Onderwijs" bij Pakhuis de Zwijger - en de ‘Burgerschapsborrel’ rondom WereldBurgerschap georganiseerd vanuit o.a. de PO-Raad en de VO-Raad.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=7L3hcTcYmhQ[/embedyt]

Nationaal Programma Onderwijs en meer
Onze programma’s sluiten aan bij de nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs én bij internationale committeringen zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. NPO-financiering is mogelijk door aansluiting rondom o.a. professionalisering en werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling. En er bestaan verschillende relevante subsidieregelingen, waaronder ‘Internationalisering Funderend Onderwijs’ vanuit OCW. Ook is er inmiddels een samenwerking met onderwijsorganisatie VOS/ABB voor wereldburgerschap in het openbaar onderwijs.

We hopen met onze programma's en overige activiteiten ook in het nieuwe jaar weer te kunnen ondersteunen en inspireren. Voor nu veel succes en geluk de komende tijd en een voorspoedig 2022 gewenst!

Fawaka Wereldburgerschap biedt basisscholen en middelbare scholen een gestructureerde aanpak om invulling te geven aan (wereld)burgerschapsonderwijs, met expliciete aandacht voor o.a. inclusie en uitsluiting, mensenrechten en wereldperspectieven. Lees hier meer.