Fawaka WereldBurgerschap nieuws!

do 01 okt 2020

Jaartraject Fawaka WereldBurgerschap op scholen Amsterdam

Fawaka WereldBurgerschap is dit schooljaar begonnen met een jaartraject met enkele basisscholen in verschillende delen van Amsterdam (Amsterdam-Zuidoost en Amsterdam-West). In het jaartraject zetten de scholen stappen om de wettelijke burgerschapsopdracht in het onderwijs op verschillende manieren in te vullen met 'WereldBurgerschap'. De scholen worden begeleid in het opstellen en implementeren van een Jaardocument WereldBurgerschap. Ook volgen de scholen onder andere teamtrainingen. De verschillende deelnemende scholen zijn op dit moment enthousiast aan de gang. Aan het eind van dit schooljaar organiseren we een openbaar afsluitend kennisdeling-evenement. Hou onze socials in de gaten!

Anti-racisme training voor leraren
Fawaka WereldBurgerschap biedt leraren vanaf dit schooljaar een 7-delige leergang aan: "Inclusief onderwijs: expliciete scholing rondom racisme en discriminatie". Sinds september volgt een eerste groep van 20 leraren uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en MBO deze leergang, gefinancierd door de gemeente Amsterdam. We kijken naar mogelijkheden om de leergang aan nog veel meer leraren, niet alleen in Amsterdam maar op verschillende plekken in Nederland.

Zie over deze leergang ook een interview bij OneWorld, een radio-interview bij FunX
en een artikel op DidactiefOnline.

Meer weten? Bestel ook onze WereldBurgerschap-poster, bekijk de Brainwash-inspiratietalk, en lees meer over Fawaka WereldBurgerschap.