nieuws

Ontmoet de Fawaka docenten!

di 30 jan 2024

Maandelijks stellen wij jou voor aan een van de docenten van Fawaka. Wij werken met een groep van ervaren, enthousiaste en diverse docenten. Ieder met hun eigen verhaal, karakter en drive om de verbinding met de leerlingen op te zoeken en bij te dragen aan hun ontwikkeling. 

Deze maand spreken wij met Sharon Ubani. Sharon is sinds 2020 werkzaam bij Fawaka en werkt meest recentelijk op het CREATE programma. CREATE is een speciaal programma voor nieuwkomers. Nieuwkomers in Nederland onder de 18 jaar hebben twee jaar recht op ‘Nieuwkomersonderwijs’. De achtergronden van deze leerlingen variëren sterk, wat CREATE een bijzonder programma maakt. Sharon vertelt ons hier meer over, maar eerst vertellen wij jou graag meer over wie Sharon is.

Wie is Sharon Ubani?

Sharon is een warm en hartelijk persoon, gedreven door het zoeken van verbinding met de mensen om haar heen, wil zij betekenis geven aan haar wereld. Ze is nieuwsgierig en gek op het lezen van boeken. Zo host ze haar eigen boekenclub en heeft ze afgelopen jaar wel 80 boeken gelezen! Sharon heeft Nigeriaanse roots en komt uit een grote familie, die zij graag bezoekt in Nigeria. Zij zijn onder andere de motivatie waarom zij het werk doet dat zij doet.

Sinds 2020 traint Sharon kinderen en volwassen bij Fawaka en heeft veel ervaring op het gebied van taalacquisitie. Ze houdt van de veelzijdigheid van haar werk, Human Centered Design en spelenderwijs leren. 

In haar werk is ze zich bewust van haar doelgroep en vindt het belangrijk om trauma-sensitief te kunnen handelen, want “de onderwerpen die we bespreekbaar maken, ook bij Fawaka, zijn voor mensen vaak best wel heftig”.

Interview

Voor wie is CREATE?

“CREATE is er voor nieuwkomers in zowel het basisonderwijs als voortgezet onderwijs en het gaat nu een daadwerkelijk programma worden. Ik heb het voorheen gedaan met het materiaal dat we hadden, maar nu starten we de eerste les van een programma, toegepast op de doelgroep. Dit gaan we doen op de Globe in Vlaardingen. Een volledige nieuwkomersschool. Hopelijk kunnen we het hierna ook op andere scholen gaan inzetten, waar bijvoorbeeld een internationale schakelklas is, of waar de hele school een nieuwkomersschool is. Het is de bedoeling dat die kinderen redelijk kort op zo’n nieuwkomersvoorziening onderwijs ontvangen. In ieder geval totdat ze de taal voldoende beheersen, daarna stromen ze door naar het reguliere onderwijs.”

Hoe ziet het programma eruit?

“We gaan in twee klassen lesgeven en doen daar het chocoladeprogramma en het modeprogramma. Een variatie op de Ondernemersschoolprogramma’s, waar we veel werken aan samenwerken, gaat het er bij deze kinderen meer over ruimte in mogen nemen. Samenwerken kan al heel spannend zijn, want je spreekt amper Nederlands, maar je bent wel in de klas. Hoe doe je dat dan? En hoe zorgen docenten ervoor dat kinderen zich veilig genoeg voelen om te oefenen.”

Wat is een verschil tussen CREATE en het reguliere Ondernemersschoolprogramma?

“In het reguliere programma werken we toe naar pitches en is er elke week wel iets: tekenen, een toneelstukje doen. Dat kan best intimiderend zijn voor kinderen. Vorig jaar ging dat best goed met kinderen die al wat langer op school zaten, die waren meer gewend en durfden ook wat meer. Maar als je kinderen hebt die op een ander taalniveau zitten, dan kan dat echt superspannend zijn. Het is belangrijk om de kinderen dan niet te forceren, of over hun grenzen heen te gaan."

“De docenten van de Globe zijn fijn om mee samen te werken. Ze zijn super betrokken en willen echt zien dat de kinderen het goed hebben en zich veilig voelen. Dat het prettig is. Ook voor hen, dus die samenwerking is ook heel prettig. De meeste mensen die werken met dit soort doelgroepen hebben wel echt affiniteit met migratie, of taalacquisitie en taalonderwijs.”

Waar werken jullie naartoe met het programma?

“Ik ben van plan met de docenten te overleggen wat we gaan doen. Stel nou we doen een modeshow, hoe pakken we dat dan aan? Of zeg je: we kunnen beter een tentoonstelling maken van wat de kinderen hebben gemaakt. Misschien is dat minder heftig voor ze.”

“De creativiteit van de kinderen naar voren laten komen, dat is een super belangrijk onderdeel. Juist omdat als je dingen gewoon mag doen en je een beetje kunt spelen zonder dat je constant bezig hoeft te zijn met ‘ik wil meedoen, maar ik weet niet hoe ik het moet zeggen’. Het helpt kinderen heel erg om zich veilig te voelen en meedoen. Dat draagt bij aan een leerklimaat waarin alles makkelijker gaat. Dus ook het leren van de taal.”

Tot slot: wat zou jij zeggen dat jouw impact is op de kinderen?

“Ik denk dat ze aan mij een soort tijdelijke mentor hebben. Ik kan mij heel erg spiegelen aan de kinderen en de kinderen kunnen gauw een vertrouwensband met mij opbouwen. Dat merkte ik vorig jaar op de Globe, in korte tijd hadden we zo een band opgebouwd. toen ik wegging hadden de kinderen allemaal kaartjes voor mij gemaakt. Zo lief! Zo goed als ze konden hadden ze allemaal complimentjes opgeschreven. ‘Juf, u bent super lief’, ‘U heeft super mooie haren!’. 

Dus ik denk dat: dat ze iets leuks kunnen doen met iemand die ze ziet in hun volledigheid.”

Wil jij CREATE ook bij jou op school? Neem dan contact met ons op.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram