Thiëmo curator Groen & Duurzaamheid bij Muiderslot

do 07 mei 2020

Met trots laten we jullie weten dat onze directeur Thiëmo Heilbron een samenwerking is gestart met Rijksmuseum Muiderslot én hortulanus Henk Boers! (Een hortulanus is iemand die zich bezig houdt met de technische kant van het beheer van een botanische tuin.) Thiëmo zal aan de slag gaan als curator Groen & Duurzaamheid. Samen met Henk en het Muiderslot gaat Thiëmo kennis uitwisselen, educatieve activiteiten ontwikkelen en nieuwe, bredere, samenwerkingen opzetten. Dit is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fund.

Thiëmo studeerde af op het botanische erfgoed van de plantages van Suriname. Volgens zijn filosofie vertellen planten bijzonder verhalen. Je moet alleen weten waar je naar moet kijken en hoe je moet luisteren. Er groeien planten van over de hele wereld in Suriname. Als goed naar de planten kijkt en praat met de lokale mensen daar dan zul je zien dat je veel van de geschiedenis kan aflezen van de planten.

Wat denk je bijvoorbeeld van een historisch tomatenras met stekels dat in de Muiderslot tuin groeit? Een tomaat met stekels. Herkenbaar maar toch ook vreemd. Het vertelt een verhaal over de geschiedenis van de tomaat. Het vertelt over de mensen, over de tomaat van nu en prikkelt daarmee kinderen.

Thiëmo’s groene vingers en kennis jeuken om weer als bioloog en botanicus aan de gang te gaan bij het Muiderslot en dit te combineren met de werkzaamheden van Fawaka Nederland en Fawaka Ondernemersschool!